Conférence sur l'espace et les projets franco-russes au Kremlin Bicêtre

Conquête spatiale et technologies relatives...

Modérateur : Modérateurs

pougatchev

Conférence sur l'espace et les projets franco-russes au Kremlin Bicêtre

Message par pougatchev » 26/01/2010 - 9:21:07

Bonjour à tous et à toutes. 2010 : l'année sera russe et spirituelle. Le Kremlin-Bicêtre s'inscrit dans "l'Année croisée France-Russie", en organisant RussenKo, rencontres culturelles à multiples facettes, à la fin du mois de janvier.

Le 31 janvier, à 11heures, à la mairie du Kremlin-Bicêtre aura lieu un débat conférence en présence d'invités de marque.

L’espace : success story franco-russe, organisée par le CNES et IFHE(Centre National d’Etudes Spatiales et l’Institut Français d’Histoire de l’Espace)
Intervenants :
André Lebeau, ancien président du CNES,
Vice-président de l’IFHE
Arlène Ammar-Israël, ancienne membre de la direction Stratégie et programme du CNES
Michel Tognini, ancien spationaute du CNES, chef du Centre des astronautes européens
(EAC) de Cologne
Youri Batourine, ancien secrétaire du Conseil de défense de la Russie, ancien cosmonaute
Christian Lardier, journaliste à Air & Cosmos, président de l’IFHE

Deux astrophysiciens russes seront également presents :
Alexandre Kareline

A method of measurement of high energy cosmic ray proton flux with electromagnetic calorimeter of PAMELA instrument
This work is a descriptive high energy cosmic ray proton flux determination (the energy more than 50 GeV) on based using PAMELA electromagnetic calorimeter. The PAMELA is space experiment for study charged particles in the cosmic radiation that has been launched on June 15 2006 and has performed until now. This method is based on a measurement of total deposited energy in calorimeter and usage of certain selection criteria of events connected with electromagnetic component of hadronic shower. The energy resolution of proton energy measurement remains about 30% for energies up to 10 TeV. This method is indispensable to widen the measurable energy range and to receive additional information in PAMELA experiment.

Et Alexis Bakaldin du National Research Nuclear University “MEPhI”.

The project MONICA: monitoring of cosmic ray nuclei and ions
The description of new onboard experiment MONICA for study of the fluxes of cosmic ray energetic ions from He to Ni in the energy range 10- 300 MeV/n in vicinity of the Earth is presented.
MONICA main scientific objective is the measurement of ion charge states, as well as elemental, isotope composition and energy spectra of Solar Energetic Particle (SEP) fluxes for individual SEP events (including impulsive events), and study the evolution of these characteristics in time. MONICA will be able to investigate ion and isotopic composition of Anomalous Cosmic Rays (ACR) and Galactic Cosmic Rays (GCR), and study the nuclear fluxes in Earth radiation belt also.
The observation of ion fluxes will be carried out with the large-acceptance multilayer silicon telescope-spectrometer MONICA onboard the polar-orbiting small-size satellite developed by Lavochkin Science and Production Association (Russia). The satellite orbit parameters (near-Earth, circular with altitude about 600 km, polar) were chosen for the realization of unique method for the measurement of charge state of ions at energies more 10 MeV/n based on the usage of Earth magnetic field as a separator of ion charge. The experiment will be started in 2011-2012 for 5 years observation in the maximum phase of 24th solar cycle.
Un bon moyen de commencer l'année pour ceux que la question intéresse et je les crois nombreux sur ce forum!
Je pense être en mesure de vous annoncer prochainement la présence d'astronomes de renom lors de cette manifestation. A confirmer !
Meilleurs voeux à tous.

buck
Activité : Ingénieur

Re: Conférence sur l'espace et les projets franco-russes au Kremlin Bicêtre

Message par buck » 26/01/2010 - 9:33:47

Interressant mme si je suis trop loin
'Il est prevu une publication web de la conference ?

pougatchev

Message par pougatchev » 26/01/2010 - 12:08:40

Désolé, mais pour le moment rien de tel n'est prèvu. Frustrant pour toi comme pour moi, car je ne pourrai pas non plus m'y rendre !

Zoharion
Activité : Ingénieur

Message par Zoharion » 07/02/2010 - 11:28:48

le KB... marrant c'est pas où se trouve le siège de l'IPSA ?

Maulus

Message par Maulus » 09/02/2010 - 14:57:20

Success story ? Laisse moi rire, ils nous ont foutu probablement la meilleur sonde jamais conçue pour Mars à la baille...
Mars 97 je crois c'était. Collaboration Russe/Fr/Ger

Répondre